Povestea noastra

Echipa MiciProducători.ro i-a luat un interviul lui Bogdan Chirvăsuță – un tânăr de doar 26 de ani, care după ce a studiat Media Management în SUA, între 2006 și 2010, a decis să se întoarcă în România și să înceapă o afacere în domeniul agricol.

El ne-a vorbit despre cum a început afacerea, despre provocările pe care le întâmpină un tânăr antreprenor fermier în România, precum și despre planurile de viitor pe care le are cu "Grădina Bunicului".

 

IMG_4056

 

1.     Sunteți un tânăr de 26 de ani, care a studiat în SUA. Mulți aleg după o astfel de experiență să lucreze într-o corporație, în țară sau în străinătate. De unde decizia de a vă întoarce în țară și de a face un business din agricultură?

Am luat aceasta decizie din mai multe motive. În primul rând mi-am dat seama că nu mi se potrivește modul de lucru standard al intelectualului modern, și anume birou + computer. Mi-am dat seama ca am nevoie de natură, de un mediu dinamic cu activități variate și de realizări palpabile. În al doilea rand mi-am dorit un mediu liniștit si sănatos pentru familia noastră. Pe lânga toate acestea,  am fost tot timpul pasionat de plante. Agricultura a fost singurul domeniu în care se regăseau aceste dorințe. Nu a intrat niciodată in discuție pentru mine să rămân în SUA, de cand am plecat la studii știam că va fi doar ceva temporar.

2.       Care au fost primii pași după luarea deciziei? Cât a fost investiția inițială?

Am luat decizia de a mă apuca de agricultură înca de la începutul anului 2007. Primii pași au fost conceperea modului în care ar trebui să arate acest business. Aceasta perioadă a durat în cazul meu mai mulți ani si pe fondul unor circumstanțe pe care nu le puteam controla, cum ar fi finalizarea studiilor. Investitia inițială a fost de aprox. 20000 euro și a constat în achiziția locației pentru fermă. La aceasta s-a adaugat costul împrejmuirii proprietății, al solariilor, al sistemului de irigatii si al utilajelor, insemnând aprox. 40000 euro.

IMG_0866

3.       Ce înseamnă Grădina Bunicului ca brand? Cum s-a născut acest nume?

Am vrut sa creem un brand în primul rand românesc. Apoi am vrut sa comunicăm din start ca vrem să producem alimente cu aceeași grijă cu care le-ar face bunicul la el în grădină pentru nepoții săi. Mulți oameni având bunici în mediul rural, acest concept este unul familiar, aproape de sufletul lor. Practic, acest brand ne obligă să producem alimente de calitate – sănatoase, proaspete și gustoase.

4.       Ce ne puteți spune despre sursa banilor investiți? Accesați fonduri europene/guvernamentale sau apelați la surse private?

Momentan, pentru a ne extinde, accesăm fonduri prin Masura 112, pentru instalarea tinerilor fermieri. Pentru investiția initială am apelat la surse private, fiind ajutați de familie.

5.       Cum contribuie experiența americană la succesul afacerii? Ce alți factori vă influează modul în care abordați business-ul?

Cred ca are o contribuție foarte mare experiența de acolo. În primul rând, acolo am văzut timp de doi ani cum trebuie organizata o fermă. Atunci când vine vorba de principii generale de business este clar ca experienta lor este mult mai vastă fata de cea din România. O diferență majoră față de aici este că munca, inclusiv cea fizică, nu este o rușine. Nu inseamnă că dacă ești dispus să te implici și în activități de genul acesta ești dintr-o clasă socială mai joasă, dimpotriva!

Alți factori care îmi influențează modul în care abordez business-ul sunt si convingerile creștine ce mă fac să pun corectitudinea față de clienți, furnizori, angajați sau diverși parteneri pe primul loc. Și faptul că am ales agricultura ecologică este tot din convingerea că putem influența viețile oamenilor în bine prin ceea ce producem.

6.       Cum gestionați promovarea? (Aplelați la firme specializate, vă ocupați singur/cu echipa)

Fiind înca la inceput, eu sunt cel care se ocupă de promovare. Caut orice oportunitate de a crea noi legături. Mai ales pentru un start-up, este esențial să te folosești de toate mijloacele de promovare gratuită, cum ar fi rețelele de socializare sau recomandările clienților către cunoștintele lor.

7.       Care sunt provocările pe care le întâmpinați ca tânăr antreprenor? Dar ca fermier?

Provocările pe care le întampin ca tânăr antreprenor cred ca au mai mult de a face cu mediul social și legal românesc. Sistemul nu pare format pentru a încuraja întreprinzatorul. Sistemul pare mai mult condus de o paranoia că toți încearcă să fure. Poate ca sunt motive, dar trebuie să ne desprindem treptat de aceste concepții și să ne dăm seama că o societate se construiește pe mici afaceri întreprinse de cât mai mulți oameni.

Idealul este sa nu fie sprijinite doar marile corporații, ci și întreprinderile mici și mijlocii.

Ca fermier, principala provocare este de a învăța răbdarea necesară. Ai nevoie de răbdare din momentul în care plantezi sămânța și până când recoltezi. Iar apoi este nevoie de răbdare în acest sector pentru că nu este unul care să promită câștiguri enorme pe termen scurt, aceasta idee fiind de altfel o “fascinație națională” a noastră, a românilor.

IMG_1213

IMG_1064

8.       Ce credeți că ar trebui să se schimbe în ce privește modul în care se face agricultură în România? (din perspectiva guvernului, din perspectiva fermierilor, din perspectiva consumatorilor)

Din perspectiva guvernului cred ca trebuie mai multe flexibilitate și mai multe măsuri de încurajare a celor ce sunt la început. Măsurile de dezvoltare rurală pot fi un mare ajutor și cred că se poate lucra mai mult pentru ca acestea să fie mai accesibile pentru oricine.

Din perspectiva fermierului, este necesar sa ne dăm seama că solul pe care îl exploatăm este o resursă epuizabilă. Dacă vom căuta doar câștiguri imediate fără să ne gândim și ce vom face peste 10 ani, 20 de ani sau 100 de ani, suntem pe un drum greșit. Din păcate aceasta este abordarea majorității fermierilor. Nu sunt aplicate principiile pentru o agricultură durabilă. Asta nu înseamnă că trebuie să facem toți agricultură ecologică, dar toți ar trebui să avem o atitudine responsabilă față de mediu și fată de consumator. Fermierul axat doar pe câștig material poate face mai mult rău decât bine.

Consumatorul de rând trebuie să realizeze câtă putere are atunci când alege un produs. În momentul în care plătim pentru un produs susținem oîntreagă ideologie din spatele acestuia. Consumatorul are nevoie de asemenea de o gândire pe termen lung. Fiecare ar trebui sa ne punem  intrebarea: Ce este mai rentabil, să plătesc astăzi 1 leu in plus pe un produs mai sănătos sau să plătesc pe viitor tratamente scumpe pentru bolile pe care le-am dezvoltat ca urmare a alimentației? Același principiu se aplică si când vine vorba de susținerea unor produse românesti sau a unora din afară. Atunci cand alegem un produs românesc, este ca și cand banii ar ramane în familie. Sunt sanse mai mari ca la un moment dat să beneficiem, chiar și indirect de acest lucru.

IMG_1065

9.       Ce înseamnă trecerea către agricultura ecologică? Care sunt dificultățile și costurile? În afara de sustenabilitate, există impact la nivel de profit?

Trecerea către agricultura ecologică nu este un ușoară dar nu este nici imposibilă. Pe lângă costurile de certificare apar costuri mai mari in producție. Semințele sunt mai scumpe, substanțele pe care avem voie sa le folosim, fiind naturale, sunt si acestea mai scumpe și de cele mai multe ori mai puțin eficiente (insecticide și tratamente). Drept urmare și producțiile sunt mai mici. Pe termen lung, atunci cand fermierul este experimentat si atunci cand se vor investi mai multi bani pe cercetarea știintifică din acest domeniu,  îmi place să visez că vom putea avea producții la fel de mari, daca nu chiar mai mari ca în agricultura convențională.

Cea mai grea cred că este perioada de conversie, în care fermierul respectă toate regulile agriculturii ecologice și cu toate acestea nu are voie să le comercializeze ca fiind ecologice.

La nivel de profit sunt convins că există un impact pozitiv din momentul în care obții certificarea. Este o piață în continuă expansiune, cu cerere mare, înca nesatisfacută. Cel puțin aceasta este situația în țara noastră. Piața de legume conveționale este foarte aglomerată si foarte instabilă atunci cand vine vorba de prețuri. Există fluctuații ale prețurilor foarte mari chiar și de la o zi la alta. Prețurile mai mari ale produselor ecologice compensează producția mai mică și costurile mai mari dar cred că și depășesc aceste doua elemente, furnizând și profituri mai mari.

IMG_1357

10.   Vânzarea produselor este cheia succesului pentru orice întreprinzator.Dvs. cum gestionați acest aspect? Ce soluții ar putea adopta tinerii agricultori români pentru a schimba fața/situația actuală a comerțului cu produse agroalimentare?

Deoarece am încheiat recent perioada de conversie, încă suntem la stadiul în care creăm legături noi. Încercam să legam relații cu diverse magazine specializate pe vânzarea produselor ecologice. Ramane inca de vazut daca vom putea desface intreaga productie in acest mod sau daca vom fi nevoiti sa si exportam. Tinerii agricultori cred că au o șansă în a schimba fața actuală a comerțului cu produse agroalimentare căutând modalități de a elimina intermediarii și a desface marfa direct către consumator.

11.   Ce planuri aveți la nivel local și/sau național?

O variantă pentru noi ar fi sa deschidem propriul magazin de desfacere a produselor noastre. Este o idee  pe care inca o explorăm.

IMG_1324

12.   Care sunt sugestiile dvs. pentru tinerii care doresc să devină fermieri – și nu numai pentru cei tineri?

Pentru tinerii care își doresc să devină fermieri este foarte important să fie pasionați de acest domeniu. Trebuie să le placă activitatea de producție și să fie dispuși la sacrificii pentru asta. Femierii de multe ori stau în caldură, în frig sau în ploaie, de multe ori pierd nopțile sau poate pierd recolta din cauza unor circumstante pe care nu le pot controla. Nu cred ca motivația principală trebuie sa fie câștigurile materiale. Un fermier ahtiat după câștig va fi dispus sa compromită mediul în care lucrează, sănătatea consumatorului și relațiile cu diferiți parteneri.

Aboneaza-te la newsletter!